A munkaerő kiválasztása nem könnyű feladat. Ki lesz megfelelő a feladatra? A jelentkezők közül ki az, aki a legképzettebb? Kinek van a legtöbb tapasztalata vagy ki hajlandó és tud fejlődni? Irodavezetőként, HR-esként sokszor azt sem könnyű kiválasztani, hogy neked magadnak ki az, aki a legjobban „tetszik”. Viszont nem csak erre kell gondolnod. Nem csak azt kell figyelembe venned, hogy a konkrétumok alapján ki az, aki legjobban elvégzi majd a rábízott munkát, emellett pedig szimpatikus a számodra. Van egy harmadik és egyáltalán nem kevésbé fontos kritérium a legjobb új munkaerő kiválasztásánál. Ez nem más, mint a csapatba való illeszkedés.
Ha egy olyan embert választasz, akivel nem biztos, hogy a kollégák jól kijönnek, akkor mindenki rosszul jár. Rosszul járnak a már meglévő irodai dolgozók, hiszen egy számukra nem szimpatikus munkatárssal kell tölteniük mindennapjaikat. Előnytelen helyzet ez az új munkatársnak is, hiszen kívülállónak fogja magát érezni. És neked is kellemetlen lesz azt tapasztalni napról napra, hogy nincs meg a csapategység, nincs meg a szimpátia, esetleg konfliktusok alakulnak ki.
Hogyan tudd meg, milyen munkatársra vágyik irodád népe?
Figyelj oda a dolgozóidra! Ez az munkád minden területén kamatozó hozzáállás, hiszen a te malmodra vizet hajtó emberekről van szó. Ha ismered őket, ha tudod, hogy hogyan a leghatékonyabbak, mivel lehet motiválni őket, kinél mi a legjobb konfliktuskezelő módszer, valamint ismered hiányosságaikat, sokkal könnyebben tudod majd vezetni az irodádat. Így természetesen sokkal könnyebben tudsz felvenni olyan embereket a meglévő csapatod bővítésére, vagy kilépő kolléga pótlására, aki beleillik a gépezetbe.
A meglévő irodai dolgozók számára is szimpatikus ember kiválasztása a fluktuáció visszaszorításban is nagy szerepet játszik. Hányan váltanak azért munkahelyet, mert nem érzik jól magukat! A kompatibilitás hiánya megmérgezi az iroda levegőjét, visszavesz a munkakedvből, ami a hatékonyság rovására megy. Egyes esetekben egy rossz munkatárs választással akár régi, bevált kollégákat is veszíthetünk, ha ők adják fel előbb az egymással vívott harcot.
Takarítócégként nálunk rendkívül fontos, hogy a takarítóbrigád tagjai egymással jó viszonyt ápoljanak és hasonló munkamorállal, hasonló felfogással rendelkezzenek, vagy legalább elég megértőek és rugalmasak legyenek ahhoz, hogy egymás különbözőségeit jól kezeljék. Az irodatakarítás szakmunka, ahol nem lehet hibázni, így nem engedhetjük meg magunknak, hogy széthúzó csapatot küldjünk ki az iroda megtisztítására. Ez nem csak takarítócégnél van így. A legtöbb munka megkívánja, hogy legalább munkavégzés közben egységet alkossunk és egymást támogatva törekedjünk a sikerre. Ezen felül belátható, hogy a jó kollegiális viszonyok jobb munkakedvet eredményeznek, így az iroda működése is hatékonyabbá válik.
Csak csapatjátékosok jöhetnek szóba?
Nem feltétlenül kell csapatjátékosnak lenni ahhoz, egy munkahelyen valaki megállja a helyét és beilleszkedjen. A magányosságot kedvelő, kevésbé társasági és munkáját inkább egyedül végző személyek is remekül ki tudnak jönni kollégáikkal. Az egy rendkívül rossz jel, ha az interjún kiderül, hogy a jelölt gyakran váltogatja munkahelyeit és legtöbbször a kollégáira vagy főnökeire fogja váltása okát. Néhány esetben valóban lehetnek a rossz kollégák vagy az undok főnök a hibás, de ha mindig ez a helyzet áll elő, akkor valószínűleg a hiba az ő „készülékében” van.