Minden cég, vállalkozás szeretne sikeres lenni. A sikernek sok receptje lehet, mostanában azonban egy új látsámód kezd megerősödni, mégpedig az empowermentnek nevezett hozzáállás, mely a vezetők részéről egyfajta felhatalmazást jelent a beosztottak felé. Takarítócég lévén nálunk is vannak vezetők és beosztottak. Emellett irodatakarítás, intézmény takarítás és egyéb munkahelyek takarítása során számtalanszor találkozunk beosztott és vezető, főnök és alkalmazott kapcsolatokkal. Ezekben sokféle dinamikát fedezhetünk föl. Ahány munkahely, annyi szokás. Egyik sikeres, másik kevésbé. Egyik helyen jó dolgozni, másik helyen stresszes. Van, ahol mindenki húzza a szekeret és akad, ahol nincs erre mindenkinek kedve. Az Empowerment ezen kívül a megrendelő és szolgáltató között is gördülékenyebbé és sikeresebbé teheti az együttműködést. Ezen bejegyzésünkben az empowerment hatalmát boncolgatjuk.

empowerment

Mi az az empowerment?

” Az Empowerment folyamat, amelynek során a vezető-vezetett (“szülő-gyerek”) kettősség átadja a helyét egy felelősségvállaló, egymásban bízó, egymást támogató, “felnőttekből” álló közösségnek, ahol mindenki a képességei szerinti legjobbat igyekszik nyújtani. Az angol szó azt sugallja, hogy erővel, hatalomal töltődik fel a szervezet minden tagja, nem a többiek legyőzésére, hanem a feladatok tökéletes teljesítésére. Mindenkinek jogává és egyben kötelességévé válik, hogy megoldja azokat a problémákat, amelyekkel találkozik. ” Az idézet Klein Sándor előszavából származik, melyet az Empowerment – A felelősség hatalma című könyv magyar kiadásához írt.

Tehát az empowerment lényege, hogy a cégen belül mindenkinek megengedi és elvárja mindenkitől, hogy önálló döntéseket hozzon olyan helyzetekben, amik őt érintik és amivel ott, az adott pillanatban szemben találja magát. Például hadd döntse el egy eladó, hogy zárás előt 2 perccel még kiszolgálja-e a vevőt. Ha a dolgozók magukénak érzik munkahelyüket, akor a siker a saját céljukká is válik és sokkal többet tesznek bele a munkába, ráadásul zokszó nélkül, önként.

empowerment_a_munkahelyen

Hogyan lehet jó?

Mindenkinek más válik be, minden csoport, munkaközösség más és más, így azt, hogy miként lehet a legjobbat kihozni belőlük úgy, hogy mindenki érdekei ki legyenek szolgálva, nem lehet kőbe vésett, minden részletében kidolgozott és általánossá tett szabálypontokba szedni. Azonban a módszerek látásmódok, keretek, eszközök, melyeket személyre, csoportra szabva jól lehet alkalmazni.

Egy takarítócég mindent tud, amit bármilyen munkahely, galéria, üzlet iroda takarításához tudni kell. Éppen ezért érdemes szabad kezet adni számos olyan dologban, mely a mi munkánk részét képezi. Ugyanez igaz más szakemberekere is. A felelősség és bizalom hatalma, a döntési lehetőség szabadsága mindenkinek segít abban, hogy kihozza magából a legjobbat. Sokkal lojálisabb, siker orientáltabb és boldogabb munkaerő az, aki szabadnak és értékesnek érzi magát munkahelyén. Ahhoz, hogy ez jól menjen, hatékony komunikációra van szükség, hogy mindenki számára tiszták legyenek a határok és felelősségi körök.