Irodatakarítás vagy otthoni takarítás? Megfelelő ütemterv nélkül kaotikus feladathalmaz ijeszt el tőle. Pedig a jól kidolgozott takarítási sorrend rendkívül egyszerűvé és profivá teszi ezt a sokak számára utálatos munkát. Mi, az irodatakarítás szakértőjeként jól tudjuk, hogy a munkahelyek kitakarítása mennyire megterhelő feladat. Nekünk profi csapatunk van, takarítócég lévén nekünk ez szaktudásra épül, így könnyedén látjuk át az új munkaterületeket is. Ám egyszemélyes takarítóként vagy önjelölt esetleg kinevezett munkahelyi takarítás felelősként ez nem mindig olyna egyértelmű. Sőt, háziasszonyként otthon sem biztos, hogy a takarítási rutin a lehető legjobb. Nézzük most együtt, hogyan érdemes összeállítani a takarítási ütemtervet, akár otthonunk kitakarítása, akár irodatakarítás a cél!

takaritasi_utemterv

1. Papír, toll vagy okoseszköz jegyzettömbje kell nekünk, hogy legyen kézzel fogható, az ellenőrzésre mindig alkalmas, írott formájú listánk.

2. Határozzuk meg a kitakarítandó helyiségeket. Nagyon fontos, hogy minden helyiséget, területet külön számba vegyünk. Nem mindegy, hogy lakásirodáról van szó vagy irodaházban dolgozunk. Teljesen más volumenű munka egyszintes, kétszobás házat kitakarítani, mint kétemeletes sokhálószobás, netán több fürdővel rendelkező ház átfogó takarítását elvégezni.

3. Helysiégeknént vegyük sorra az összes elvégezendő feladatot. A legkisebbektől a legnagyobakig mindent jegyezzünk föl. Jelöljük külön azokat, melyek rutinszerű és rendszeresen végzett feladatok azokkal szemben, melyeket szezonális, időszakos takarítás során kell csak elvégeznünk. A lista nagyrészt általános mozzanatokból áll, mint a portörlés, porszívózás, fölmosás, lemosás, függönycsere, szőnyegtisztítás vagy épp ablakmosás. Vizes helyiségekben a fertőtlenítés mindig szükséges, jelenleg a covid-19 miatt a fertőtlenítő takarítás minden felületen alapvető.

4. Határozzuk meg, milyen eszközökre és szerekre van szükség az egyes helyiségek egyes takarítási feladatinak elvégzéséhez. Akár munkában, akár otthon takarítunk, fontos, hogy megfelelő tisztítószerekkel és takaerító eszközökkel doolgozzunk, valamint színkódolt szivacsokat, felmosókat hazsnáljunk. Külön eszközökkel takarítsuk a WC-t és külön holmival tisztítsuk a mosdó egyéb részeit. A konyha is kapja meg a maga eszközeit, ahogy a szobák és előtér is saját takarítóeszköz csomaggal legyen tisztítva. Ez higiéniai alapigény. Érdemes azt is feljegyezni, hogy mely eszközöket mikor cseréltük utoljára. Ezzel a lista folyamatosan átírandóvá válik, de ez nem baj, mert így nyomonkövethető, hogy mely tételeket kell hamarosan lecserélni, pótolni.

takaritasi_sorrend

5. A takarítási ütemterv következő pontja, hogy megtervezzük, milywen időközönként és akár pontosan mely dtumokon mit fogunk kitakarítani, megcsinálni. Irodatakarítás esetén a munkák nagy része napi takarítás, de akadnak heti takarítás vagy havi rendszerességű takarítás részét képező feladatok is. Takarítócég lévén nálunk a takarítás feladatai az igényelt takarítási gyakoriséághoz igazodnak. Otthonainkban azonban nagyon változó lehet, hogy milyen munkákat mikor, milyen időközönként végzünk. Még otthonainkban a takarítási feladatok elodázása csupán biosszúságot okoz, de nagy rugalmnasság engedhető meg, addig egy munkahely, iroda takarítása esetén jogszabályi előírásoknak és persze a főnöknek meg a kollágának is meg kell felelni, így az ütemterv szigorú.

Ha tudjuk mit, mikor, hogyn és mivel takarítunk, megkönnyítjük a dolgunkat. A takarítási ütemterv elkészítés egy iroda esetén azért is hasznos, mert ha akollégák egymást között osztják fel a takarítás munkálatait, akkor mindenki tudhatja, hogy mit és mikor kell elvégetnie, így csökkenthető a konfliktusok kitörésének esélye.